Gemeinsame Pressemeldung der Beltquerungsgegner in Ostholstein und Lübeck:

Neuverhandlung des Staatsvertrages zwingend erforderlich

Bundesverkehrsminister Dobrindt hat seinem dänischen Amtskollegen gegenüber einräumen müssen, dass Deutschland seinen Verpflichtungen aus dem Staatsvertrag zum Bau der Festen Fehmarnbeltquerung nicht rechtzeitig nachkommen wird. Die Verkehrsprognosen der Vorhabenträger sind mehrfach infrage gestellt worden: Karlheinz Rößler( Vieregg und Rößler), HTC aus Hamburg, Prof. Breitzmann( Ostseeinstitut), Knud- Erik Andersen aus Dänemark und Jespersen und Homann( auch DK) sowie das Wirtschaftsforschungsinstitut DIW aus Deutschland. Eine Unwirtschaftlichkeit des Tunnels ist offensichtlich. Spätestens jetzt ist es an der Zeit, der seit Jahren immer wieder erhobenen Forderung der Beltquerungsgegner nach einer Neuverhandlung des Staatsvertrages nachzukommen.

Im Jahr 2008 haben Dänemark und Deutschland einen Staatsvertrag zum Bau einer festen Fehmarnbeltquerung geschlossen. Seitdem haben sich nahezu alle darin enthaltenen Vereinbarungen und Annahmen verändert:

• es soll keine Brücke sondern ein Tunnel gebaut werden
  • die Fertigstellung erfolgt nicht 2018, sondern voraussichtlich erst 2021 oder später
  • die deutsche Schienenanbindung soll zum überwiegenden Teil auf einer Neubaustrecke erfolgen
  • die dem Staatsvertrag zugrunde gelegten Verkehrsprognosen sind falsch, da Scandlines den Ostsee- Fährbetrieb weiterführen wird und die Verlagerung des gesamten Schienengüterverkehrs nicht
  • über den Fehmarnbeltquerung geschehen wird.
  • die Fehmarnsundbrücke wird dem Verkehr nicht standhalten. Eine neue Querung muss gebaut werden
  • die geplanten Kosten für den Tunnel sowie für die Hinterlandanbindungen werden extrem steigen, für die deutsche HLA rechnet man zur Zeit mit einer Verdreifachung der Kosten

Die aktuellen Planungen für den Bau des Tunnels und der Hinterlandanbindung auf deutscher Seite werden durch die Vereinbarungen im Vertrag nicht mehr gedeckt. EU-Recht wurde unzureichend berücksichtigt.

In Deutschland ist es bei solchen Mega-Projekten scheinbar leider gängige Praxis, die Bürger und Politiker mit falschen Informationen, insbesondere über die Kosten, ruhig zu stellen. Das bestätigt sich bei Projekten wie Flughafen Berlin, Stuttgart 21, Elbphilharmonie. Um dieser unrühmlichen Auflistung mit der Festen Fehmarnbeltquerung nicht noch ein weiteres Kapitel hinzuzufügen ist es an der Zeit, ehrlich mit den Bürgern in beiden Ländern umzugehen. Es mehren sich mittlerweile auch in der Politik die Stimmen, die genau diese Ehrlichkeit verlangen. Doch es muss auch in Dänemark ein Umdenken stattfinden.

Bevor das dänische Baugesetz ins Folketing eingebracht wird, müssen die dänischen Abgeordneten ebenso wie die ganze Bevölkerung wissen, was mit der Realisierung dieses Projektes auf sie zukommt. Es ist höchste Zeit, das zu tun, was die Projektkritiker schon sehr lange fordern: Die Verantwortlichen in den Vertragsstaaten müssen die Realität zur Kenntnis nehmen und den Vertrag erneut verhandeln. Wegen der offensichtlichen Unwirtschaftlichkeit des Projektes kann nach Ansicht der Beltquerungsgegner nur eine Aufhebung des Staatsvertrages das Ergebnis einer solchen Neuverhandlung sein. Wenn sich die Vertragspartner nicht dazu durchringen können, ist ein langjähriges Moratorium eine dringend erforderliche Konsequenz aus der sich darstellenden Situation.

Allianz gegen eine Feste Fehmarnbeltquerung

Ratekau-wehrt-sich

BI Kein-Güterbahnverkehr-durch-die Badeorte-der-Lübecker-Bucht

Nachfolgend die dänische Variante

Til Debatredaktionen

Vedhæftet et læserbrev fra tyske borgerinitiativer og miljøforeninger imod den nye Fehmarn-forbindelse med tilsammen mere end 13.000 medlemmer.

Vi skal anmode om, at læserbrevet optages i avisen. Læserbrevet er tænkt som et åbent brev til den danske trafikminister Magnus Heunicke og det danske Folketing. I læserbrevet kræver vi, at statskontrakten for forbindelsen opløses på grund af fuldstændig ændrede forudsætninger og usikker økonomi.

Emnet er aktuelt netop nu, fordi Magnus Heunicke for få dage siden meldte ud, at entrepenørernes tilbud på forbindelsen er alt for høj, og fordi anlægsloven for forbindelsen snart skal fremsættes i Folketinget.

Statskontrakten om Fehmarn-forbindelsen må opløses

I Tyskland er borgerinitiativer og miljøforeninger med mere end 13.000 medlemmer imod den nye Fehmarn-forbindelse. Vi mener, at der er så mange uoplyste forhold, så mange ændrede forudsætninger og så megen usikkerhed om det økonomiske grundlag for Fehmarn-forbindelsen, at det er tvingende nødvendigt, at Danmark og Tyskland indleder nye forhandlinger om den statskontrakt, der ligger til grund for forbindelsen.

I Tyskland er der senest sket det, at trafikminister Dobrinth har måttet indrømme overfor sin danske kollega, at Tyskland ikke kan overholde forpligtelserne ved Fehmarn-forbindelsen rettidigt.

Samtidig har det navnkundige økonomiforskningsinstitut DIW-Econ i sine undersøgelser sat spørgsmålstegn ved trafikprognoserne. Det samme har Karlheinz Rössler,Vieregg und Rössler, HTC Hamburg, professor Breitzmann, Ostseeinstitut, det tyske Bundesrechnungshof og i Danmark ingeniør Knud Erik Andersen, tidligere ansat i Vejdirektoratet og trafikforskeren Per Homann Jespersen, Roskilde Universitet. Disse nye oplysninger om ændrede forudsætninger er kun de seneste i en lang række siden Danmark og Tyskland i 2008 indgik statskontrakten om Fehmarn-forbindelsen. Lad os nævne en stribe:

• Forbindelsen bliver ikke en bro, men en tunnel
  • Færdiggørelsen bliver ikke i 2018, men i 2021 eller senere
  • Den tyske togforbindelse skal for størstedelen være en nybygning
  • Trafikprognoserne, som var grundlaget for statskontrakten, er forældede og ubrugelige eftersom Scanlines fortsætter færgetrafikken
  • Allerede nu er de planlagte omkostninger vedrørende tunnelbygningen og de videreførende forbindelser mere end fordoblet
  • Fehmarnsundbroen vi ikke kunne bære trafikken. Det bliver nødvendigt at bygge en ny forbindelse
  • Den eksisterende togforbindelse i vores region vil blive lukket og vil ikke mere være tilgængelig for offentlig persontrafik, selvom den daglig bliver brugt meget af lokalbefolkningen
  • De aktuelle planer angående tunnelbygningen og videregående forbindelser til fastlandet på den tyske side er ikke mere i overensstemmelse med aftalerne i statskontrakten
  • Der blev ikke taget tilstrækkelig hensyn til EU-retten. De økonomiske prognoser er baseret på forældede oplysninger med forældede parametre

I Tyskland oplever vi desværre, at dette blot er endnu et eksempel på, at såvel økonomiske som tekniske forudsætninger for mega-projekter skrider voldsomt undervejs i planlægningsprocessen, og at borgere og politikere ikke får tilstrækkelige og rigtige informationer om dette.

Lad os nævne tre aktuelle eksempler: Lufthavnen i Berlin (færdiggørelsen bliver forsinket seks år og omkostningerne stiger fra 1,7 milliarder Euro til 5,4 milliarder Euro), Banegården i Stuttgart (færdiggørelsen bliver forsinket mindst tre år og omkostningerne stiger fra 2,5 milliarder Euro til 6,5 milliarder Euro), Operahuset Elbphilharmonie i Hamburg (færdiggørelsen bliver forsinket syv år og omkostningerne stiger fra 77 millioner Euro til 789 millioner Euro).

For ikke at tilføje endnu et uhæderligt eksempel med Fehmarn-forbindelsen til denne liste er det på tide, at politikere, offentligheden og medierne i de to lande får korrekte og opdaterede oplysninger om økonomien bag og de ændrede forudsætninger for forbindelsen. Og inden forslaget til anlægsloven bliver bragt op i det danske Folketing, er det nødvendigt at Folketinget og den danske befolkning får korrekte oplysninger om betydningen af og konsekvenser ved realisering af projektet.

Vi underskrivere fra tyske borgerinitiativer og miljøforeninger imod Fehmarn-forbindelsen mener, at de ansvarlige politikere i de to lande må se realiteterne i øjnene og tage statskontrakten om Fehmarn-forbindelsen op til nye forhandlinger. Efter vores mening kan resultatet af disse forhandlinger kun blive ét, nemlig at statskontrakten opløses på grund af en åbenlys uholdbar økonomi. Er dette ikke muligt, må alternativet være et mangeårigt moratorium, under hvilken økonomi og trafikprognoser opdateres og belyses til bunds.

Vi står naturligvis til rådighed med yderligere informationer, hvis det ønskes.

Med venlig hilsen

Stephan Pries, Dorfstraße 47, 23684 Gronenberg, Tel: +49-4524-701691

Bernhard Markmann, Rögen 13a, 23730 Sierksdorf, Tel.: +49-4563-48024

Bodo Gehrke, Neustädter Str. 57 A, 23730 Roge, Tel: +49-177-308398